استرس یکی از دلایل بروز سردرد | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

دیرتون شده؟

نمی تونید کلیدتون رو پیدا کنین؟

واسه قرار ملاقات آماده نیستین؟

کارای امروزتان رو انجام نداده اید؟

شکی نیس که شما بخاطر این فشارهای ذهنی سردرد میشین. سردردها وقتی که شما در استرس هستین، بیشتر از هر وقتی سراغ شما می آیند. در واقع استرس یکی از دلیلای عادی سردرد هستن. حالا که با استرس و سردرد سروکله میزنین، بد نیس تا استرس تون رو کنترل کنین و از شر سردرد در امان بمونین.

مشکلات روزانه

استرس های بزرگ زندگی مثل به دنیا اومدن بچه، مرگ عزیزان، تغییر شغلی و طلاق، جزو اتفاقات پیشگیری ناپذیر زندگیه. اما این دست از استرس ها حتما به شروع سردرد شما بدست اومده نمی شن. این اتفاقات روزمره هستن که منتهی به بروز سردردهای روزانه در شما می شه. اتفاقاتی مثل جستجو واسه یه کاغذ گم شده، نشستن در ترافیک و کنار اومدن با مشکلات در محیط کار، شما رو به طرف سردرد می کشن.

اگه در این مواقع شما ماهیچه هاتون رو منقبض می کنین، دندانهایتان رو به هم می فشرید و شونِه هاتون رو سفت می گیرید تا استرس رو کم کنین، شما تنها منتهی به افزایش سردرد خود می شید و وضع رو خراب تر می کنین.

فوت وفن های تمدد اعصاب رو به کار گیرید

فوت وفن های تمدد اعصاب می تونه علائم استرس از جمله سردرد رو کم کنه. گذروندن زمان با فعالیت های لذت بخشی مثل گوش دادن به موسیقی، رقصیدن، ورزش کردن و کتاب خوندن می تونه به شما کمک زیادی بکنه. تلاش کنین تا روزانه حتی به مدت ۱۰ دقیقه شده از فوت وفن های تمدد اعصاب مثل مدیتیشن، یوگا، تای چی و تنفس عمیق کمک بگیرین.

هم اینکه واسه کاهش استرس روزانه تلاش کنین تا از ترفندهای زیر بهره بگیرین:

زندگی رو ساده کنین:به جای اینکه دنبال این باشین که درزمان روز کار بیشتری رو انجام بدین، بعضی از کارا رو کنار بذارین. از خودتون سوال کنین که چه کاری واقعا نیاز به انجام دادن شدن داره و چه کاری می تونه به آینده بیفته و کدوم یکی نیاز به انجام شدن نداره. به خودتون بقبولونید که می توان در بعضی از مواقع به بقیه نه گفت.

به دنبال پشتیبان باشین:صحبت کردن درباره مسائل و مشکلات با خونواده و دوستان می تونه استرس رو کم کنه و اونا رو به کمک شما برسونه. صحبت کردن با روانپزشک هم می تونه به شما کمک کنه.

وقتتون رو هوشمندانه مدیریت کنین:لیست کارای خود رو هر روز در سر کار و منزل، به روز کنین. کارا رو به افراد تخصیص بدین و پروژه های بزرگ رو به کارای کوچیک تبدیل کنین و در لحظه تنها یه کار رو انجام بدین.

آماده باشین:روزتون رو مدیریت کنین. آماده برخورد با رقابت باشین و تلاش کنین برنامه روزانه تون رو قابل انعطاف تنظیم کنین. اگه دچار سردرد شدید، باید واسه تغییر برنامه آمادگی داشته باشین.

رها کنین:تلاش کنین درباره چیزایی که نسبت به اونا کنترلی ندارین، نگران نباشین و اونا رو رها کنین.

بینش و گرایشتان رو بهتر کرد:اگه همیشه در حال این فکر هستین که فلان کار رو نمی تونید انجام بدین، بهتره دست نگه دارین. بهتره تا این جور فکر کنین که این کار سخته، اما من می توانم اونو انجام دهم. تلاش کنین تا بر تفکرهای منفی تون بینش مثبت بذارین و خودتون رو از استرس برهانید.

استراحت کنین:اگه در موضوعی غرق شده اید، کمی زمان خود رو آزاد کنین و ذهنتون رو خالی کنین. کمی حرکات کششی و چند دقیقه قدم زدن می تونه کمک زیادی به خالی کردن ذهن شما بکنه و انرژی شما رو به شما بازگرداند. می تونید به یه مسافرت ذهنی برید و خودتون رو تو یه محل آروم تصور کنین.

تمرین ورزشی انجام بدین:تمرین های بدنی یکی از روشهاییه که واسه پیشگیری و کاهش سردرد استفاده کرده می شه. تمرین های بدنی می تونه شما رو واسه لحظاتی از زندگی پر استرس جدا کنه. مراقب باشین که به آرومی تمرین رو شروع کنین. حرکات ورزشی سریع و شدید می تونه منتهی به بروز سردرد بشه.

هوشمندانه غذا بخورین:یه رژیم غذایی شامل میوه، سبزیجات و غلات کامل می تونه به شما انرژی بیشتری عطا کنه و استرس شما رو تحتِ کنترل در بیاره.

به اندازه کافی بخوابین:استرس می تونه خواب شما رو دچار مشکل کنه، اما کمبود خواب می تونه توانایی شما رو در کنترل استرس کم کنه. کمبود خواب منتهی به ترشح هورمون های استرس زایی مثل آدرنالین و کورتیزول درزمان روز شده و در آخر، احتمال بروز سردرد رو افزایش می دهد.

بخندین:خنده یکی از بهترین روش ها واسه خلاص شدن از شر استرسه. خنده منتهی به آزاد شدن اندورفین می شه. ماده طبیعی که می تونه به شما حس بهتری بده و شما رو مثبت نگه داره. نمی دونین به چی بخندین؟ تلاش کنین تا یه فیلم خنده دار ببینین و یا یه کتاب خنده دار بخونین.

راه رو عوض کنه:رفتار روتین خود رو بشکنید و کارای جدید رو تست کنین. یه مسافرت آخر هفته می تونه نگاه جدیدی رو به شما اهدا کنه.

عادات بد رو دور بریزین:اگه سیگار می کشید، ترک کنین. کمتر کافئین استفاده کنین، اگه مشروبات الکلی مصرف می کنین، زیاده روی نکنین.

شرایط بدتر از استرس رو بشناسین

بیشتر سردردها جایی واسه نگرانی ندارن. اما اگه سردرد زندگی روزمره شما رو دچار مشکل کرده، از دکترتان واسه درمان کمک بخواین. ممکنه شما استرس داشته باشین، اما ممکنه سردرد به وجود اومده به وسیله مورد دیگری باشه.

اما اگه سردرد شما در دارای یکی از شرایط زیره، بهتره به دنبال راه حل درمانی باشین

– سردردهای یهویی و بسیار شدید

– سردردهای به همراه تب، گرفتگی گردن، جوش، گیجی، دو بینی، ضعف و بی حسی در اعضای بدن

– سردرد پس از جراحت سر

– افزایش سردرد پس از استراحت و خوردن مسکن

این علائم ممکنه نشونه از وجود یه مریضی نیازمند درمان باشن.