استرس چیست و چرا به آن دچار می شویم؟ | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

: استرس چیه و به چه دلیل به اون دچار میشیم؟

: استرس چیه؟

استرس عبارت است از واکنشهای فیزیکی ، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و نیازای زندگی فرد، تجربه می شن. تغییرات می تونن بزرگ یا کوچیک باشن. جواب آدما به تغییرات زندگی متفاوت است . استرس مثبت می تونه یه انگیزه دهنده باشه در حالی که استرس منفی می تونه در وقتی که این تغییرات و نیازها، فرد رو شکست میدن، ایجاد شه.

علائم استرس

  • فیزیکی : گرفتگی عضلانی ، سردرد ، درد قفسه سینه  ، ناراحتی  معده  ، اسهال یا یبوست ، افزایش ضربان  قلب  ، دستهای سرد و مرطوب ، خستگی ، تعریق شدید، بثورات  ، تنفس سریع ، لرز، تیک ، تحریک پذیری ، کم اشتهایی یا بی اشتهایی ، ضعف ، احساس خستگی ، گیجی .
  • عاطفی : عصبانیت ، اعتماد به نفس  پایین ، افسردگی  ، بی تفاوتی ، تحریک پذیری ، ترس و پاسخهای هراسی ، اشکال در تمرکز، احساس گناهکاری ، نگرانی ، بی قراری ، اضطراب و وحشت .
  • رفتاری : سوءمصرف الکل یا مواد مخدر، افزایش مصرف سیگار، مشکلات خواب  ، پرخوری ، کاهش  حافظه  و منگی .

علل استرس

  •  شغل و محیط کار
  • مسائل مالی
  •  روابط فردی
  •  فرزندان
  •  جر و بحثای روزانه

عوامل افزایش دهنده استرس

  • مرگ گذشته فرد مورد علاقه همسر، کودک ، دوست )))
  • از دست دادن هر چیزی که واسه فرد مهم باشه.
  • آسیبا یا بیماریای شدید
  • اخراج شدن یا تغییر شغل
  • نقل مکان کردن به یه شهر یا استان جدید
  • مشکلات جنسی بین فرد و شریک جنسی اون
  • ورشکستگی مالی یا بدهکار شدن شدید مثلاً به خاطر خرید یه خونه جدید
  • اختلاف همیشه بین فرد و یکی از اعضای  خونواده  ، دوست نزدیک یا همکار
  • خستگی دائمی ناشی از استراحت ، خواب یا تفریح کم

درمان استرس

روغن بابونه خاصیت مسکن داره و بوی شیرین اون احساس آرامش بوجود میاره.واسه درمان استرس هم خیلی خوبه.

  • مشاهده علایم به وسیله خود شما
  • توضیح حال طبی و معاینه فیزیکی به وسیله یه دکتر در صورت ضرورت

بعضی از روشی که به کاهش استرس کمک می کنه:

  • یه روش رو یاد بگیرین و به طور منظم و در صورت امکان هر روز اون رو تمرین کنین. روشای بسیاری وجود دارن.
  • به مدت کوتاهی از هر وضعیت پر استرسی که در طول روز به اون برمی خورید، دور شید.
  • یه روش سفت و شل کننده عضلات رو یاد بگیرین و اون رو تمرین کنین.
  • از آوردن مشکلات خود به خونه یا بستر دوری کنین. در آخر روز، دقایقی رو به مرور تک تک تجارب کل روز اختصاص بدین بطوری که انگار یه نوار رو دوبارهً گوش می دید.
  • تموم احساسات منفی رو که متحمل شدین (عصبانیت ، احساس نبود امنیت یا اضطراب ) از خود برهانید. از کلیه انرژیا یا احساسات خوب (افکار عاشقانه ، ستایش ، احساسات خوب در مورد کار یا خودتون ) لذت ببرین.
  • در مورد کارای تموم نشده تصمیمی در پیش بگیرین و تنش ذهنی یا عضلانی رو رها کنین. الان واسه یه خواب آرامش بخش و بهبود دهنده احساسات آماده هستین.
  • ممکن است به مدت کوتاهی داروی آروم بخش یا ضد افسردگی به درد بخور باشه.

منبع: نون و آب

.

منبع :