استرس چگونه شما را چاق می کند؟ | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

: به چه دلیل وقتی که استرس داریذ پرخوری می کنین و چاق میشین

کلا استرس بر بدن، افکار و احساسات و رفتار فرد اثر داره.روشنه که در دنیای الان به دلایل جور واجور استرس در افراد زیاده و بیشتر آدما از آرامش کافی بهره مند نیستن (اینم بگیم که اضطراب و استرس در افراد مستعد چاقی موجب چاقی می شه.). کلا اضطراب و استرس و چاقی هورمونی می تونن بر همدیگه تاثیر بذارن.

استرس محرک هورمونای اشتهاآوره

هورمونا استرس نقش مهمی در سلامت فرد دارن. اونا می تونن روی پوست، وضعیت روحی، میل جنسی و… و وزن شما موثر باشن. وقتی که در شرایطی استرس آور قرار دارین بدن انگار عکس العمل دفاعی از خود نشون میده و در اون آدرنالین تزریق می شه. انفجار آدرنالین بر ذخیره انرژی شما اثر میذاره و در ادامه باعث ترشح کورتیزول می شه، هورمونی که به بدن پیام میده نیاز به جایگزینی انرژی داره. در نتیجه شما احساس گرسنگی زیاد می کنین و بدن تا وقتی که استرس رفع شه به ترشح کورتیزول ادامه میده.

باعث خوردن غذاهای راحت می شه

افزایش اندازه کورتیزول باعث سطح بالاتر انسولین شده و منتهی به افت قند خون می شه. در این شرایط شما به خوردن مواد قندی و غذاهای چرب تمایل پیدا می کنین. مصرف این جور غذاها اثر آروم بخش موقتی داره که به خاطر مواد شیمیاییه که بدن در عکس العمل به اونا آزاد می کنه.

سوخت و ساز بدن کنه می شه

در تحقیقی انجام شده از ۵۸ زن با میانگین سنی ۵۳ سال در مورد سطح استرس اونا در روز قبل سؤال شد. به این زنا وعده غذایی با ۰ کالری و ۶۰ گرم چربی داده شد تا اندازه سوخت اون در بدن این افراد بررسی شه. زنائی که روز قبل استرس داشتن کالری کمتری سوزوندن و سطح انسولین در بدن اونا بالاتر رفت که این باعث جمع شدن چربی در بدنشون می شه.

: استرس چیجوری شما رو چاق می کنه؟

رابطه استرس و چاقی

با چرخه خواب تداخل داره

هممون میدونیم نخوابیدن عوارضی واسه بدن داره و زیاد شدن وزن یکی از اوناس. کمبود خواب می تونه با کارکرد هورمونای لپتین و گرلین تداخل داشته باشه، موادی شیمیایی که مسئول کنترل اشتها هستن. هم اینکه در زمان خستگی یا عصبانیت شما میل بیشتری به کربوهیدراتا دارین. در کنار همه اینا با کمبود خواب توانایی بدن واسه مقاومت در برابر غذاهای وسوسه کننده تا حد زیادی کم میشه.

باعث کنار گذاشتن وعده های غذایی می شه

در مورد غذا، استرس نقش مهمی در رژیم غذایی داره. حتی اگه عادات غذایی خوبی داشته باشین عوامل استرس زا می تونن باعث شن در طول روز در مورد تغذیه خود تصمیمای زیاد عاقلانه ای نگیرید. وقتی که فکر می کنین زیادتر از اندازه درگیرید و غذا نمی خورید خود رو واسه یه بحران در آینده آماده می کنین. کنار گذاشتن وعده غذای اصلی می تونه سوخت و ساز بدن رو از جا در آورد کرده و باعث شه کمی بعد احساس گرسنگی کنین.
هم اینکه پایین بودن سطح قند خون کار کردن رو واسه شما سخت تر می کنه و حتی باعث استرس ناخواسته می شه. پس قبل اینکه تصمیم بگیرین وقتی واسه خوردن غذا ندارین تلاش کنین ذهن خود رو واسه خلاف اون راضی کنین.

استرس چیجوری شما رو چاق می کنه؟

۵۳
منبع : ۵۰۴۰ -/ر

.

منبع :