استرس چاق می‌کند: میگی نه بخوان! | چاقی

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

استرس چاق می کنه: میگی نه بخوان!

باید بدونین که استرس باعث چاقی موضعی هم می شه؛ یعنی اینکه این چربیا در ناحیه دور شکم انبار می شن.

 

البته چاق شدن تحت اثر عوامل دیگری مثل مسائل ژنتیکی، هورمونا، مصرف داروها و چیزای دیگه ای به جز اینا هم هستش؛ اما باید بدونین که استرس هم یکی از عوامل چاق کننده س.

 

اثر استرس روی هورمونا

به چه دلیل استرس باعث چاقی می شه؟ به خاطر اینکه بدن ما در شرایط سخت عکس العملای فیزیولوژیکی مناسب خود رو نشون میده. خلقت بشر به گونه ایه که در زمان احساس خطر مثلاً وقتی که با حیوانات وحشی روبه رو می شه پا به فرار میذاره. مطمئنا این فرار کردن نیاز به انرژی داره. در واقع، استرس، بدن رو در شرایطی قرار میده که از ذخایر انرژی و چربی برداشت کرده و بعد بدون این دست اون دست کردن با مصرف مواد غذایی جبران مافات کنه. در شرایط استرس زا اتفاقی که در بدن میفته اینه: هیپوتالاموس ترشح هورمون پپتید و کورتیزول رو زیاد می کنه. این مواد هم باعث تحریک اشتها و افزایش سلولای چربی می شن.

 

استرس سایزتون رو زیاد می کنه

از وقتی که استرس شروع می شه کار ذخیره سازی چربیا هم به دلیل ترشح کورتیزول کلید می خوره. باید بدونین که استرس باعث چاقی موضعی هم می شه؛ یعنی اینکه این چربیا در ناحیه دور شکم انبار می شن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که چاقی شکمی واسه سلامتی مضره به خاطر اینکه باعث دچار شدن به دیابت نوع ۲ و هم اینکه مریضیای قلبی عروقی می شه.

از وقتی که استرس شروع می شه کار ذخیره سازی چربیا هم به دلیل ترشح کورتیزول کلید می خوره

رژیم ضداسترس

محققان و کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنه که در شرایط استرس زا از مصرف شیرینی جات و هله هوله ها دوری کنین. عوضش مصرف قندهای دیر جذبی مانند نون سبوس دار، پاستاها و برنج و چیزای دیگه ای به جز اینا رو در الویت بذارین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مصرف مواد غذایی پر از ویتامین B (مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ)، ویتامین C(مانند اسفناج، فلفل دلمه ای، سیب زمینی)، کلسیم (اجناس لبنی)، منیزیم (غذاهای دریایی) و اسیدهای چرب (روغنای گیاهی، ماهی) می تونن واسه مقابله با استرس موثر عمل کنن.

 

به خودتون آرامش بدین

بالأخره در زندگی هممون استرس هست. مهم اینه که بتونین این استرسا رو کنترل کنین. با ایجاد آرامش می تونین زیاد شدن وزن رو راحت تر کنترل کنین. یوگا کار کنین، نفس عمیق بکشین، دعا کنین و در حالت جدی تر به روان دکتر مراجعه کنین. بدونین که کنترل استرس به کاهش هورمون کورتیزول کمک می کنه و احساس گرسنگی کمتر می شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که خواب کافی هم به تناسب اندامتون کمک می کنه. به خاطر اینکه باعث آرامش و کالری سوزی می شه.

 

ترجمه: فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net