استرس و نگرانی؛ بیچاره اعضای بدن تان! | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

:
استرس و نگرانی؛ بیچاره اعضای بدن تون!

:

ماهنامه مطب – ترجمه نادیا زکالوند: وقتی واژه اضطراب به گوش تون می خوره چه حسی دارین؟ احساس گیجی، عصبانیت، بی پناهی و یا ترس و ترس می کنین؟ آدمایی که گرفتار اضطراب و نگرانیای طولانی هستن، این احساسات کمترین عوارضیه که به اون دچار می شن. مشکلات جسمی بسیاری با اضطراب در ارتباطه و با دردهای جورواجور در اندامای بدن خود رو نشون میده به خاطر همین به چند اثر اضطراب در کارکرد اعضای بدن اشاره می شه.

معده و گوارش
اضطراب روی سیستم عصبی بدن اثر منفی گذاشته و کنترل گوارش رو به دست میگیره و اونو بسیار تحریک پذیر می کنه که در آخر منتهی به معده درد، نفخ، اسهال، یبوست و حالت تهوع می شه. واقعا اضطراب موجب ترشح زیادتر از اندازه مواد شیمیایی طبیعی آدرنالین، کورتیزول و هورمون استرس در بدن می شه و این مواد، دستگاه عصبی خودکار بدن مون رو تحریک کرده و مشکلات گوارشی به وجود می آورد. باحال اینکه محققان بین نبود تعادل باکتریای روده و افزایش اضطراب و ناراحتیای معدی و گوارشی ارتباطی قوی پیدا کردن.
پوست
اضطراب روی پوست اثر گذاشته و اونو قرمز، سرد و مرطوب از عرق می کنه. ذهن و پوست شدیدا درهم آمیخته ان. از اونجایی که انتهای رشته های عصبی بسیاری به پوست وصل هستن، هر زمان که فرد احساس ناراحتی و اضطراب کنه، ناراحتیا به وسیله علایمی چون جوش و اگزما روی پوستش نمایان می شه.
قلب
اضطراب، تعداد ضربان قلب و فشار خون رو بالا برده و فرد رو در برابر مریضی قلبی قرار میده. محققان در بررسیایی که روی زنان مضطرب انجام دادن به این نتیجه رسیدن اون دسته از زنان که بیشتر مواقع مضطرب و نگران هستن، ۵۹ درصد بیشتر از زنان همتای خود که به اضطراب و نگرانی گرفتار نیستن، به حملات قلبی دچار می شن.
در تحقیقات دیگه روی زنان یائسه مشخص شد، زنائی که گرفتار اضطراب طولانی هستن، سه برابر از بقیه به حملات قلبی و یا مغزی گرفتار می شن.
تنفس
کوتاه بودن تنفس و نفس نفس زدن، دو آسیب فیزیکی عادی اضطراب هستن. وقتی فرد دچار اضطراب می شه تموم بدن اون به تلاش افتاده تا اونو آماده مقابله و یا فرار کنه و به خاطر همین به صورت منقطع نفس میکشه. در این جور مواقع جریان خون ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد زیاد می شه. طحال واسه ارسال اکسیژن بیشتر به سراسر بدن، شروع به تولید گلبولای قرمز و سفید بیشتری می کنه و از اونجایی که شش ها به اکسیژن بیشتری نیاز دارن، سرعت تنفس فرد بالا میره.

ماهیچه ها
وقتی فردی دائم نگران و مضطرب و منتظر یه اتفاق بد باشه، بدن اون سفت و منقبض شده و موجب دردهای مختلفی در کمر یا آرواره هاش و حتی سردردهای طولانی می شه. البته این نوع انقباض ماهیچه با انقباضی که آگاهانه به خاطر کنترل اضطراب صورت میگیره، فرق داره. براساس گفته روانشناسان، بعضی از افراد مضطرب ممکنه واسه تخفیف نگرانیای احساسی شون ماهیچه هاشون رو منقبض کنن.
خواب
آدمایی که به اضطراب و نگرانی گرفتار هستن، بیشتر مواقع گرفتار بی خوابی طولانی و احساس خستگی ان. معمولا هنگام شب، دمای بدن کم می شه و مقدار کورتیزول هم کم میشه. اما این وضعیت در شرایط اضطراب طولانی عکس می شه. اینجوری که کورتیزول زیاد شده و دستگاه عصبی خودکار، گرما بدن رو بالا می بره و جلوی به خوب رفتن فرد رو میگیره. بدتر از همه نبود خواب کافی، به اون بخش از مغز که احساسات رو پردازش می کنه آسیب می زنه و فرد رو گرفتار ناراحتی و اضطراب بیشتری می کنه. معمولا بهبود کیفیت خواب فرد مضطرب در بهتر شدن وضعیت روحی اون بسیار موثره.
 خلاص شدن از دردهای به وجود اومده به وسیله اضطراب
همه آدما هر چند وقت یه بار مضطرب میشیم اما بعضی همیشه و هر روز نگران هستن. اگه شما این جوری هستین، بهتره یه فکری به حال تون کنین والّا زندگی تون تباه خواهدشد.
اضطراب به وجود اومده به وسیله افکار منفی و تکراری در مورد آینده س و معمولا با «اگه این طور بشه چی می شه؟» همراه س:
– اگه تموم عمر تنها بمونم، چی می شه؟
– اگه یه مریضی خطرناک بگیرم…؟
– اگه پول کم بیارم،…؟ و افکار منفی دیگه که همیشه به ذهن مون میاد. افکار پر از نگرانی معمولا پیش بینیای آینده هستن و بارها در سر تکرار می شن. اگه می خواین از شر اضطراب نجات پیدا کنین باید روشای شکست دادن اونو بیاموزید.
واسه شروع بهتره با بدترین نصیحت شروع کنیم. نصیحتایی که گوش مون از اونا پره:
– مثبت فکر کن.
– به چه دلیل با نگرانیای بیخود خودتو تنبیه می کنی؟
– خودتو باور داشته باش.
و مثل این نصیحتا که به طور کامل بی فایده هستن.

۷ روش کارساز رفع اضطراب
جفت و جور فهرستی از موضوعات نگران کننده: قبل از درمان اضطراب، فهرستی از نگرانیای خود موارد آزاردهنده یادداشت کنین. واسه اینکه بتونین با نگرانی هاتون برخورد مناسب داشته باشین باید اونا رو خوب بشناسین.
شرایط اضطراب آور: بعضی وقتا شرایط خاصی در افراد ایجاد اضطراب می کنه. پس باید تموم اون شرایط رو شناخت و تا حد امکان خود رو در برابر اون شرایط قرار نداد. مثلا ممکنه هر وقت زیادتر از اندازه ضرورت پول خرج می کنین، گرفتار اضطراب و نگرانی شید. پس اگه اینطوره، یواش تر خرج کنین.
روشی واسه تغییر افکار منفی: هر وقتی فکر منفی به سراغ تون میاد با خود فکر کنین که این نوع تفکر در پیدا کردن راه حل مناسب به من کمکی می کنه؟ خیر. پس به سرعت به خودتون بگید: «بسه.» البته این کار بسیار مشکله اما با تکرار در آخر موثر خواهدبود.
رفتاردرمانی شناختی: با به کار گیری این نوع درمان با کمک کارشناسان روانشناسی، تشخیص می دید که چیجوری تفکر و اعمال تون باعث می شه که احساس خاصی رو تجربه کنین. شما با کمک روانشناسان، افکاری که موجب اضطراب و نگرانی تون می شه رو به سرعت شناسایی کرده و با تغییر الگوهای فکری تون، می تونین احساسات رو کنترل کنین و همیشه گرفتار اضطراب و نگرانی نشید.

رویارویی کم کم: این روش می تونه در درمان اضطراب اثر داشته باشه. در این روش فرد کم کم در برابر مشکلاتی قرار میگیره که از اونا ترس داشته و دچار اضطراب و نگرانی شده. اینجوری اون میفهمه، شرایط اونقدر هم که فکر می کرده اضطراب آور نبوده و با اونا برخورد مناسبی خواهدداشت.
ورزش و تنفس درست: از اونجایی که ورزش باعث ترشح هورمونایی مانند اندروفین که به بدن احساس خوبی میده می شه، می تونه اضطرابای ملایم تا متوسط رو کنترل کنه. هم اینکه کیفیت خواب فرد رو بهتر کنه. از طرفی با تنفسای کوتاه میشه تا حد زیادی نگرانی رو از خود دور کرد و موجب تفکر آروم و در عین حال خلاق تر شد.
دارو و دریافت مکمل: در مواردی که فرد به تنهایی نمی تونه اضطراب خود رو کنترل کنه، دکتر با تجویز داروهایی مانند بنزودیازپین، به مدت دو تا سه هفته به کمک اون خواهدرفت. مصرف کمتر قهوه و چای هم در کاهش اضطراب موثر هستن. کافئین موجود در قهوه و چای معمولا سیستم عصبی رو تحریک می کنن. مصرف مکملای امگا ۳ و منیزیم هم در کنترل اضطراب تاثیردارن.

منبع : برترینا

.

منبع :