در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

هتغیزّّب پیصگزٍ اسُ فعبلیتفعبلیتی بب ضذت پس ببلا)اس HT( فعبلیت هعسطح ٌبداری پیص گزٍاس فعبلیت فعبلیتی بب حدن پس ببلا)اس VT( فعبلیت هعسطح ٌبداری
*+×0/01 ×0/03 41/5±0/8
41/1±1/5 37/1±1/5
38/2±1/8 0/01 +
0/021 + 42/4±1/5
42/8±1/2 37/3±1/3 38/05±1/7 گشٍگشٍُ Aگشٍگشٍُ B اوؼ٘ظى هصشف اٍٍج
)و لَو٘لَگشمَگشم×دل مٖدل٘مِ/ ه له٘لٖ ل٘تش(
0/6
0/07 299±2/9
298±1/5 303±2/8
305±1/8 0/01 +
0/073 296±3/1
297±2/5 307± 2/5 306±2/3 گشگشٍُ Aگشٍگشٍُ B صه بِى ددٍٗ ذى دس 1500 هت ش
)ثبًثبًِ٘(
0/09
0/11 0/90±0/04
0/89±0/06 0/93±0/01
0/92±0/08 0/03 +
0/14 0/94±0/07
0/99±0/05 1/1±0/08 1/02± 0/07 گشٍگشٍُ Aگشٍگشٍُ B ًؼج تجبدل ت فؼٖتٌفؼٖ
0/17
0/35 0/053±0/012
0/054±0/018 0/058±0/021
0/061±0/009 0/02+ 0/38 0/060±0/011
0/065±0/050 0/050±0/018
0/061±0/002 گشٍگشٍُ Aگشٍگشٍُ B لاوتٖبت ث ـ٘ث٘ـٌِ٘ )ثبًِ٘× ل٘تش
/ه ل هَل(
0/71
0/47 57/76±0/44
57/08±0/44 58/65±0/12
58/11±0/44 0/54 0/65 57/82±0/36
57/31±0/44 58/23±0/44
58/48±0/44 گشٍگشٍُ Aگٕش B حجن پلاػوب%) (
+ تفبٍتتفبٍت هعٌٌبداس ث٘٘ي گشگشٍُ بّٕبٕ فعبل تٖفعبل٘تٖ A ٍ B دس هذل فعبل تفعبل٘تٖ P<0/05( HT(
× تفبٍت هعٌٌبداس ث٘٘ي گشگشٍُ ب فعبل ت A ٍ B دس هذل فعبل تفعبل٘تٖ P<0/05( VT(
* تفبٍت هعٌٌبداس ث٘٘ي هذلُّ بّبٕ فعبل تفعبل٘تٖ HT ٍ P<0/05( VT(

هقبیسة اثز توزیٌبت بب حدن ببلا ٍ توزیٌبت بب ضذت ببلا بز…37

بفتٗبفتِ بٕ ّلگشاد )13(، لاسػي ج ى ٌض )14(، تبثبتب )15( اػرشل٘ )5( ثب بفت بٕ اٗٗي ثخؾ اص پظٍ ّؾٗ وخ اً داسد. فعبل٘ بّٕبٕ ثٍب ؿذت ثبلا اػتفبد اص رخبٗٗشٍ اًشطٕ ف سٕفَسٕ گٗل ىدَطى سا ػدشع هِٖ ثخـٌذ )اٍفضاٗٗؾٖ س بػبصٕ اًشطٖٕ ثٖ اصَّٕاصٕ( اٗٗي اهش ثبُعث ثبلا سفتي RER ضٕدًٗضدٗهٗه ؿذى اٗٗي هتغ٘٘ش ث عذد ٗه حت ث٘ ؾ اص آى ه ؿَد .اِفضٍاٗٗؾٍ ػح اٗٗي هتغ٘٘ش اص عذد ٗهٍ ـٍبً ا اص ثدبلاسفتي ػدح لاوتبت خَى اػ٘ ذٕ ؿذى هح٘٘ط عال دس ت٘ ج وبّؾ عولىدشد آى دس بٗٗد ، ودبّؾ اجدشإ
سصؿٖ ٍسصؿىبس اػ )1،2(. بفت بٕ اٗٗي ثخؾ اص پظٍ ّؾ ٘ض ًـبى داد و ث٘٘يْ پ٘٘ؾ پغ اص اجشإ هٍذل فعبل٘ تٖ HT تفبٍٍت هعٌ بدٗاسٕ دس همذاس RER آصه دً ّب دس ّدش دٍ گدشٍِB A جٍٕدَد داسد. اٗٗديٍهحلت ث٘ بًًگش اٗٗي ه ضَع اػ ووِ اٗٗي َع فعبل٘ ثب افضاٗٗؾ اػتفبد اص رخٍبٗٗش اًشطاًشطٕ فد س ، گل٘ ىدَطى اٍفضاٗٗؾ RER تدب ثدبلاتش اص عدذد ٗده، دٕس افدضاٗؾ ػدح لاوتدبت خُدَى فـدبس ف٘ ضٗ لد طف٘ضَٗلدَطٗىٖ ٍاسد ثدش
ٍسصؿىبساى ٍ دس بٗ وبّؾِ صهبى اجشا آىّب ػْْن ثبلاٗ داسد )1(.
ثخؾ دٗ گًْشٕ اص بفت بٕ اٗٗي پظٍ ّؾ ٘ضٍ اٗٗي گفت ّب سا تأ ٘ذ وشد ًـبى داد ووِ ثد٘٘ي پد٘٘ؾ پغ اص اػتفبدِ اص اٗٗي هذٗل فعّبل٘ تٖ تفبٍٍت ه ج هعٌ بداسِٕ دٖس همذاس لاوٍتبتٍٕ گدشٍ دبٕB A جدَدٍداسد. اٗٗي بفت ّب ًـِبىٍ داد ػح لاوتبت خَى ٍ RER آصِه دً ّب دس گش ب فعبلُ٘ ًؼج ثدثدِ پد٘٘ؾاص فعبل٘ ثبلاتش سفت اٗٗي ه ضَع آثبس هخشث سا دس اداهد ثدش صهدبى اجدشُاّ عولىدشد آصهد دً خ اّدذداؿ.
اص طٍشفٖ ، دس هَسد هذل دٗٗگش فٖعبل٘) VT( دس گشٍ B اٗٗي بفت ّب تفدبٍٍت هعٌدبداس هٌ فدٖ ساثٍ٘٘ي پ٘٘ؾ پغ اص وبسثشد هذل فعبل ت ًـٖبى دادًًذٍِ. اٗٗيِ بفتُٗبفتِ ث٘ بًگشوٗبّؾِ ػح لاوتبت خدَٖىٍ RER ٍسصؿىبس پغ اص اػتفبد اص اٗٗي هذل فعبل ت اػ و ث ػٗجت اػتفبد ث٘ـتش اص رخدبٗٗش چشثد رخدبٗٗشاًشطٕ اصٕ ، هٌٌجع اًشطُٕ غبلت طٖ فعبل٘ اػ . اگشچ اٗٗدي ه ضدَع احتودبل افدضاٗٗؾ صهدبى اجدشإ
ٍسصؿىبّس سا ث٘٘ـتش هٖ وٌٌذ، لٖ دس هحبلعبت هختل اص حِذاو ش همذاس لاوتدبت دس ثبسوٍدبس جْْد ثشسػدٖضع٘ ه٘٘ضاى دخبل هٌٌبثع ثٖ اصٕ هَسد اػتفبد طٖ فعبل٘ اػتفبد ؿذ) 16( ًـدبى داددادُ ؿدذؿدذُاػ و تجوع هِمبدٗٗش ثبلاٗ اص لاوتبت دس خَى دل٘ لٖ ثش افضاٗٗؾ س بػبُصٍٕ اًدشطٕ اص هٌٌدٍبثع ثدٖ د اصٕاػ اٗٗي هؼئل دسگ٘ شٕ هؼ٘ ش بٕ اًشطٕ ثٖ اصٕ سا افضاٗٗؾ ه دّذ ث گؼدتشؽ تم ٗد آى ّدبدٍس ط لاً هذت ه اًًجبهذ. وچ ٘ي، ثبلا ثَدىٍ ػّح لاوتبت خَى ثبعث ثبلاسفتي ظشف٘ تدبهرَتدبهرًَٖ ثدذى افضاٗٗؾ پشٍ تئ٘ ٘ي بٕ ثشدِاؿ وٌ ٌذ لاوتبت دس بٗ ثبلا ثشدى آػتبً لاوتبت ثذى هٖ ؿَد) 1،2،5(.
اص طشفٖ ، ثبّ ت جٍ ث وبّؾ ػِٓح Lacmax ثًعْذ اصٖ فعبل٘ VT، ؿبٗٔٗذ ثتَاىٕ دٍل٘٘ل وبّؾ عولىشد ٍ ثبلاسفتي صهبى اجشا ٍسصؿىبساى سا ث وبّؾ اثش هٌٌبثع ث اصَّاصٕ دس تأه٘٘ي اًدشط دس ت٘ جد تادع٘ اٗٗي هٌبثع ٌگبم توشٗٗي ثب اٗٗي هذل فعبل٘ تٖ ًؼج داد )5(. دس و٘٘ي استجبط، بفتد ٗبفتدِ دبٕ اٗٗدي پدظٍ ّؾًـٖبى داد و پغ اص ودبسثشد هدذل فعدبٕل٘ تٖVT تغٍ٘ ٘دش هعٌ دبداسٕ دس صهدبى اجٗدشإ ٍسصؿدىبساى اٗٗجٖدبدو ؿَد. اٗٗي هحلت عذم پ٘٘ـشف اجشا سصؿٍسصؿٖ ٍسصِؿىبس پغ اص اػتفبد اص اٗٗي دَع هدذل فعدبل٘ ت سا
ًـبى هٖ دّذ. اٗٗي ه ضَع دس حبلٖ هحشح هٖ ؿَد و پدغ اص اًًجدبم هدذُل فعدبل٘ تٖHT صهدبى اجدشإ
38 ًطزیة علَم سیستی ٍرسضی، دٍٍرة 5، ضوبرة 3، پبییش 1392

ٍسصؿىبساى ثب وبّؾ هعٌ بداسٕ سٍثِ سٍ ؿذ. اخ٘ شاً، ثشخٖ هحبلعبت ث اٗٗي هحلت اؿبس ودشد اًًدذ ود ثدبلاثَدى ؿذت فعبل٘ ت ْب بص بًٕ٘بصّبٕ ف ض ىٖ سا افضاٗٗؾ هٖ دّذ، ثلىِ ثبعث تٌ ٘ن ثْتش گبم بٕ ٍسِصؿىبس ه ؿَد) 17،5(. ثشخًثشخٖ دٗٗگشً ٘ضّ پ٘ ـ ْبد وشد اًًذ فعبل٘ ب ثب ؿذت ثبلا ثب گْ ذاس حدذّاو ش لاوتدبتدس ثبسوبس دس ػح ثبِلاٗ طٖ فعبل٘ ، ًمِؾ ه وٖ دس گؼّتشؽ ظشِف٘ اصٕ ثٖ د اصٕ ٍسصؿدىبساىداسد) 18(. اٗٗي هؼئل هوىي اػ ت ج٘ وٌ ٌذ اٗٗي هحلت ثبؿذ و چشا پدغ اص ودبسثشد هدذل فعدبل٘ تٖHT عولىشد فشد ثْ جَد هٖ ٗبثذ ثبعثِ وبّؾ صٓهبى اجشا هٖ ؿَد.
ثب دس ً شٍ گشفٖتي هحٕبلتٍ فَق، ث ش ه سػذ اػتفبداػتفبدُ اص هِذل توشٗتوشٌٖٗ HT ثب ت جتَجِ ثثِ هحِدذ دٗهحدذٍدٗ صهبًٖ فابفابٕ سٖصؿ ، ثشا ٍسصؿىبساى سد ػٌ 10 تب 14 ػبل هٌٌبػت تش ثبؿذ. اهب ثبٗذ ت جد داؿد و افضاٗٗؾ بگْ بً دس حجن ٗب ؿذت فعبل٘ٓ هوىي اٖػ ثب ثبلا ثشدى فـبس ف٘ ضٗ ل طٗٗىٖ طدٖ تودشٗٗي،احِتوبل ثشٍٍصً ـبً بٕ فشاخؼٍتگٖ 1 ٗب حتٖ ث٘ ٘ؾتوشٗ 2 سا افضاٗٗؾ دّذ) 20،19(، ث طد سٕ طدَسٕود اٗٗجِدبدچٌ ٘ي ؿشاٗٗطً بخِ اػتًبخَاػتِ إ هوىي اػ هٌٌجش ث ودبّؾٌ حدذاو ش ظشف٘٘د جؼدوبً ) 19( ؿد د ود ثدٍبـبً بّٗبٖٗ چَى تخل٘ اًشطٕ، خؼتگٖ ، فمذاى اًشطٕ، اف حبد اجدٖشا، تغ ٘دشات ث٘ هىدبً ىٖ عَادلاً هفصِلٖ وشا اػ. وچ ٘ي، هوىي اػ ثب ػشوَة ػ٘ؼتن ا وٌ ثذى ٘ض وشا ثبؿذ) 22،21(.
دس هحُبلع حبضش دس ّ٘ ٗه اص ٍسصؿىبساى اٗٗي ـبً ًـبًِّدب هـِدب ذ ًـدذ، لدٖ هوىدي اػد ثدبط لاً تش ؿذٖى فٍعبل٘ ٗب حّتٖ ثبلاتش سفتيِ ؿذت فعبل٘ ، اٗٗي ـبً ّبّ ثشٍٍُص وٌ ٌذ. ثٌ بثشاٗٗي، ضوي سعبٗ هلاح بت ػٌ ف٘ ضٗ ل طٗ ىٖ ثشإ ٘ل ث تبٗٗج دل٘ ٘كتش اظْْبس ش صح٘ تش، اًًجبم هحبلعبت هـبثْهـبثْٖ ثب دٍ س دٍسُ بٕ توشٗتوشٌٖٗ ط لاً تش ٍ حتٖ ؿذت فعبل٘ ث٘ـتش دس اٗٗي گًشٍ اص ٍسصؿىبساى پ٘ ـٌ ْبد ه ؿَد.
بفت بٕ اٗٗي پظٍ ّؾ وچ ٘ي ًـبى داد و حجن پلاػوبٕ خُدَى پدغ اص جلؼدبت فعبل٘د ثدبؿذت ثبٗلا ثب حجن ثبلا اًذوٖ وبّؾ داؿت اػ لٖ هعٌبداس ج د اػد . اٗٗدي بفتد حِدبوٖ اص عدذمپذٗٗذٓ سل٘كٍ ٗب غِل٘ ؿذى پلاػوب ثجبت ؼِجًٖؼجٖ حجن آى اػ . دِس طٍَُل اجشإ توٗش ٌبتِ، ث آصه دً ّدباجبص داد ؿذ ث صَست اخت٘ بسٕ آة وبفٖ ثٌ ؿٌٌذ و اٗٗي هؼِئل ػبصگبسٕ ثب توشٗ ٌبت عذم تغ٘ ٘ش دس حجنُ پلاػُوب سا ت ج٘ هٖ وٌذ. دس پبٗٗبى، ثش اػبع هجوَع بفت بٕ اٗٗي پظٍ ّؾ هٖ تدَاى ت٘ جد گ٘ دشٕوشد و هذل فعبل٘ تٖ HT )اًًجبم فعبل٘ ثب ؿِذت ثبٍلاتش( ًؼٗج ث هذل فعبل٘ تٖ VT )اًًجدبم فعبلِ٘٘د ثدبحجن ثبلاتش( وبساٗ ثبلاتشثبلاتشٕ داسد ثب ت ج ث هحذ دٗ صهبًصهبًٖ دس ثشًًبهٖٔ اٗٗي گٍدشگدشٍُ اصِ ٍسصؿدىبسِاى، اٗٗديهذل توشٖٗتوشٌٖٗ هوىي اػ جبٗ گضٗٗي خَ ثٖ ثشإ هذل بّٕبٕ توشٗ ٌٖ طَلاً هذت خُؼت وٌ ذوٌٌذُ ثد لحدبظدٍٍسٓ صهبً ثبؿذ.

Over Reaching
Over Training
هقبیسة اثز توزیٌبت بب حدن ببلا ٍ توزیٌبت بب ضذت ببلا بز…39

منابع و مآخذ
Rozenek R., Funato K, Kubo J, Hoshikawa M, Matsuo A, (2007), Physiological responses to interval training sessions at velocities associate with VO2max, Journal of Strength and Conditioning Research, 21: 188-192.
Midgley AW, Mc Naughton, LR, (2006), Time at or near VO2max during continuous and intermittent running, Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 46, 1-14.
McMillan K, Helgerud J, Macdonald R, Hoff J, (2005), Physiological adaptations to soccer specific endurance training in professional youth soccer players, Br J Sports Med, 39:273–277.
Sharp R, (2000), Physiology of swimming, In: Garret, W, Kirkendall, D,T (eds), Exercise and sport science, 895–904.
Sperlich B, Zinner C, Heilemann I, Kjendlie P, Holmberg HC, Mester J, (2010), Highintensity interval training improves VO2peak, maximal lactate accumulation, time trial and competition performance in 9–11-year-old swimmers, Eur J Appl Physiol, 110:1029–1036.
Faude O, Meyer T, Scharhag J, Weins F, Urhausen A, Kindermann W, (2008), Volume vs intensity in the training of competitive swimmers, Int J Sports Med 29:906–912.
Costill DL, Flynn MG, Kirwan JP, Houmard JA, Mitchell JB, Thomas R, Park SH, (1988), Effects of repeated days of intensified training on muscle glycogen and swimming performance. Med Sci Sports Exerc 20:249–254.
Vuorimaa T, Virlander R, Kurkilahti P, Vasankari T, Hakkinen K, (2006), Acute changes in muscle activation and leg extension performance after different running exercises in elite long distance runners. European Journal App1ied Physiology. 96: 282291.
Billat LV, (2001), Interval training for performance: a scientific and empirical practice. Part I: aerobic interval training, Sports Medicine, 31: 13-31.
Billat LV, (2001), Interval training for performance: a scientific and empirical practice. Part II: anaerobic interval training, Sports Medicine, 31: 70-85.
Dupont G, Blondel N, Berthoin S, (2003), Time spent at VO2max: a methodological issue. Int J Sports Med. 24: 291-297.
Dill DB, Costill DL. Calculation of percentage changes in volumes of blood, plasma, and red cells in dehydration. J Appl Physiol 1974; 37: 247–.852
Helgerud J, Engen LC, Wisloff U, Hoff J, (2001), Aerobic endurance training improves soccer performance, Med Sci Sports Exerc 33:1925–.1391
Laursen PB, Jenkins DG, (2002), The scientific basis for high-intensity interval training: optimizing training programmes and maximizing performance in highly trained endurance athletes, Sports Med, 32:53–.37
Tabata I, Nishimura K, Kouzaki M, Hirai Y, Ogita F, Miyachi M, Yamamoto K, (1996), Effects of moderate-intensity endurance and high-intensity intermittent training on anaerobic capacity and VO2max. Med Sci Sports Exerc 28:1327–.0331
Heck H, Schulz H, (2002), Diagnostics of anaerobic power and capacity. Dtsch Z Sportmed 53:202–.212
Dekerle J, Sidney M, Hespel JM, Pelayo P, (2002), Validity and reliability of critical speed, critical stroke rate, and anaerobic capacity in relation to front crawl swimming performances. Int J Sports Med 23:93–.89
Baron B, Dekerle J, Robin S, Neviere R, Dupont L, Matran R, Vanvelcenaher J, Robin 1392 ًطزیة علَم سیستی ٍرسضی، دٍٍرة 5، ضوبرة 3، پبییش 40

H, Pelayo P, (2003), Maximal lactate steady state does not correspond to a complete physiological steady state, Int J Sports Med, 24:582–587.
Baquet G, Berthoin S, Dupont G, Blondel N, Fabre C, van Praagh E, (2002), Effects of high intensity intermittent training on peak VO2 in prepubertal children, Int J Sports Med, 23:439–444.


پاسخ دهید