استرس چیست؟ علائم و راههای مدیریت استرس | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

: استرس چیه؟ علائم و راه های مدیریت استرس

به گزارش آلامتو به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در واقع اندکى استرس لازمه. بیشتر ما بدون احساس رقابت نمى توانیم در ورزش، موسیقى، کار و مدرسه موفق شده به کمال برسیم. بدون استرس بیشتر ما پروژه ها یا کار هاى خود رو به موقع به پایان نخوایم رسونید.

استرس جزء زندگیه

رخدادهای زیادى در زندگى روى مى دهد، پس احساس شکست و ناامیدی چیزی پیشگیری ناپذیر هستش. چیزهایى هستن که شما نمى تونید کنترل کنین و ناامیدکننده ترین بخش قضیه هم همینه.

ممکنه والدین شما دائم در حال دعوا باشن و یا زندگى اجتماعى شما بی نظم و پریشون باشه. هم اینکه ممکنه زمانى که خود رو تحت فشار قرار مى بدین- مانند فشار جهت گرفتن نمرات خوب یا پیشرفت در کار _ احساس بدى پیدا کنین.

یه عکس العمل عمومى به استرس انتقاد از خویشه. حتى ممکنه اونقدر احساس ناراحتى بکنین که هیچی دلخوش کننده اى در زندگى نیابید و زندگى به طور کاملً بى رحم و خشن به نظر بیاد.

زمانى که در اینجور وضعی قرار گرفتین، ممکنه خیلی راحت فکر کنین که قادر به تغییر چیزى نیستین. اما اینجور نیس و هنوز مى تونید خیلى چیزا رو عوض بدین.

نشونه هاى وجود استرس:

  • احساس افسردگى، بدخلقى، گناه، خستگى.
  • سردرد، دل درد، مشکل خواب.
  • خندیدن و گریه کردن بى دلیل.
  • سرزنش کردن بقیه به خاطر چیزهاى ناخوشایندى که براتون اتفاق مى افتد.
  • فقط جنبه منفى چیزا رو دیدن.
  • احساس اینکه چیز هایى که قبلاً براى شما باحال و سرگرم کننده بودن، دیگه جذابیت خود رو از دست دادن و بیشتر بارى هستن که بر شما تحمیل مى شن.
  • انزجار از آدما یا مسئولیت هاتون.

راه های مدیریت استرس:

  • خوردن غذای متعادل به صورت منظم.
  • کم کردن مصرف چای و قهوه و نوشیدنیای کافئین دار.
  • خواب کافى.
  • تمرینات منظم ورزشى.

چیجوری مى توانیم با استرس کنار بیاییم؟

هرچند شما همیشه نمى تونید چیزهاى تنش زا رو کنترل کنین، اما مى تونید عکس العمل خود رو در برابر اونا تحتِ کنترل درآرین. احساس شما درباره چیزها نتیجه طرز تفکر شما درباره اوناس.

اگه بتونین روش تفکر خود رو تغییر بدین، می تونی احساس خود رو هم تغییر بدین.

براى کنار اومدن با استرس، این موارد رو مورد توجه بذارین:

  1. فهرستى از چیزهاى تنش زا رو جفت و جور کنین.

    دوستان، خونواده، مدرسه و بقیه فعالیتا رو در نظر بگیرین. قبول کنین که نمى تونید هر چیزى رو که در فهرست تون آورده اید کنترل کنین.

  2. مواردى رو که مى تونید تحتِ کنترل در بیارین.

    براى مثال، اگه زیادى کار مى کنین و فرصتى براى مطالعه ندارین با رئیس تون درباره کاهش ساعات کار صحبت کنین.

  3. به خودتون استراحت بدین.

    یادتون باشه که همیشه نمى تونید همه رو از خودتون راضى نگاه دارین و خطا کردن امرى جایزه.

  4. خودتون رو به انجام چیزهایى که نمى تونید یا نمى خواهید انجام بدین، مجبور نکنین.

    اگه سرتون زیادى شلوغه، در مورد کمک به خواهرتان واسه چیدن اسبابای خونه اش قول ندین. اگه خسته هستین و حال بیرون رفتن ندارین به دوست تون بگید که براى شب دیگرى قرار می ذارین.

  5. کسى رو براى صحبت کردن پیدا کنین.

    صحبت با دوستان و خونواده کمک کننده هستش، چون که امکان بیان احساسات تون رو به شما مى دهد. اما ممکنه مشکلات خانوادگى یا اجتماعى شما سخت تر از اون باشن که بشه در موردشون بحث کرد.

اگه احساس مى کنین که نمى تونید با خونواده و یا دوستان راحت درباره مشکلتون صحبت کنین.با یه نفر خارج از این مجموعه صحبت کنین.این فرد مىتواند روحانى، مشاور مدرسه یا دکتر خونواده باشه.

راه های نادرست مقابله با استرس:

راه هاى سالم و ناسالم در کنار اومدن با استرس وجود دارن.

فرار از مشکلات با مصرف مواد مخدر بسیار خطرناکه. این راه ها مى تونن بسیار وسوسه انگیز باشن و بوسیله دوستانتون به شما تعارف شن.

ممکنه داروهای روانگردان غیر مجاز جواب هاى آسانى به نظر برسن، اما اینجور نیس. مصرف این مواد مشکلات جدیدى رو به مشکل شما اضافه مى کنه، مانند اعتیاد یا مشکلات خانوادگى و به خطر افتادن سلامتى.

وقتی تحمل تون تموم می شه:

این یه علامت خطره. استرس ممکنه بزرگتر از اون باشه که بتونین از پس اون برآببد. در این صورت ممکنه شما به فکر انجام کارای وحشتناکى مثل آسیب زدن به خودتون یا خودکشى بیفتید.

زمانى که احساس ناامیدی مى کنین و تسلیم میشین، بدون معناست که کارا هیچوقت بهتر نمیشه.

بدون این دست اون دست کردن با یه نفر صحبت کنین. صحبت کردن درباره احساسات تون اولین قدم در این راه س که بیاموزید چیجوری با وضعیت تون کنار بیایید تا احساس بهترى پیدا کنین.

.

منبع :