استرس چطوری سبب چاقی می شود؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

استرس در زندگی  روزانه هر انسانی   هست و برخیا میگن پیشگیری ناپذیره.استرس میتونه  شکلای جور واجور مریضی ها رو بوجود آورد همونطوری که می تونه روی کاهش یا زیاد شدن وزن تاثیر بزاره.ولی در این بخش می خوایم ببینیم  رابطه استرس و  چاق شدن دقیقا چیه؟

استرس چیه؟

 

استرس می تونه به عنوان هر نیرویی از دنیای بیرون تعریف شه که روی شخص اثر میذاره. با اینکه استرس ممکنه در یادگیری و رشد به شما کمک کنه اما در بیشتر موارد موجب اضطرب و درموندگی می شه.عوامل استرس برانگیز معمولا واسه هر فرد تعریف خاصی داره.چیزی که واسه بعضیا استرس زا و مانعه می تونه واسه بعضیا دیگه انگیزه ای واسه پیشرفت باشه.

بدن شما،به استرس عکس العمل نشون میده

استرس موجب بروز عکس العمل فیزیکی حقیقی در بدن تون می شه.وقتی فرد با ترس یا تهدیدی مواجه می‍ شه، چه واقعی و چه خیالی،بدن بطور خودکار ،وارد کارکرد دفاعی می شه که به اون بیشتر عکس العمل ” جنگ یا فرار ” می گن. بدن تون واسه مراقبت از شما روش خاص خودشو داره،وقتی استرس دارین،آدرنالین و کورتیزول در خون تون آزاد می شه،تنفس تون تندتر شده و خون از دستگاه گوارش تون دور شده و به ماهیچه ها و اندام جنبشی تون فرستاده می شه، پیامای عصبی تون سرعت گرفته و مردمک تون گشاد می شه. ترشح کورتیزول زیادشده و تموم این واکنشای فیزیکی، اولین روش بدن جهت آماده شدن واسه مقابله با ترس یا تهدید دریافت شده.

تاثیر کورتیزول

کورتیزول همیشه در جریان خون هست و به حفظ فشارخون و تولید انرژی واسه بدن کمک می کنه.کورتیزول، سوخت و ساز چربیا و کربوهیدراتا رو واسه انرژی بدن شدید شدن و فعال کرده و هم اینکه پخش انسولین واسه حفظ اندازه قندخون رو زیاد می کنه.درنتیجه، می تونه باعث افزایش اشتها به خاطر حفظ اندازه انرژی و انسولین شه.در زمان استرس،وقتی کورتیزول اضافی ترشح می شه، الگوهای طبیعی اندازه کورتیزول دچار مشکل می شه.بطور طبیعی ،بالاترین اندازه کورتیزول صبحا و پایین ترین اندازه اون شب هاس.مشکل دراین الگو می تونه موجب زیاد شدن وزن هم شه.کورتیزول می تونه پیام و علائم گرسنگی رو پریشون کرده و تشویق تون کنه تا چربی بیشتر و کربوهیدراتایی بخورین که بدن می تونه اونا رو به انرژی تبدیل کنه.در گذشته که در زندگی فعالیتای بدنی زیادی وجود داشت ،این کالریا خیلی راحت مصرف می شدن اما امروزه بخش کلی استرس ما به دلیل مشغله های زیاد و گرفتاریای مالیه.در نتیجه هنگام استرس قادر نیستیم این کالریای اضافی رو بسوزونیم.

خوردن هیجانی

خوردن کالری بیشتر از اندازه ای که بتونین مصرفش کنین موجب زیاد شدن وزن تون می شه.هدف،رسیدن به تعادل میان تغذیه سالم و ورزشه تا سوخت و ساز کالریای تون رو زیاد کنین.خیلی از افراد انگیزه های هیجانی دارن که باعث تغذیه ناسالم می شه.یه خبر بد و ناخوشایند می تونه شما رو به سمت رستوران فست فود بکشونه، واسه یه مدت کوتاه ، لذت خوردن برگر چرب و سیب زمینی برشته به شما کمک می کنه تا احساس بهتری داشته باشین و بعد از گذشت این مدت کوتاه، این احساس خوب وقتی که فهمیدین چقدر کالری ناخواسته مصرف کردین،فروکش می کنه و از بین میره اما دیگه خیلی دیر شده! و این می تونه شروع یه چرخه خراب و همیشگی باشه.افسردگی به وجود اومده به وسیله پرخوری باعث پرخوری دوباره و بیشتر واسه رسیدن به احساس بهتر می شه و این دور بازم تکرار می شه.اینجوری،استرس و ناراحتی چه باهم و چه جدا ازهم می تونن مستقیما به دریافت کیلوهای اضافی و ناخواسته منجر شن.

منبع این مطلب

منبع : hidoctor.ir