استرس و چاقی | چاقی

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

آدمایی که تحث تاثیر استرسای ذاتی و اکتسابی خود روز به روز چاق تر می شن.استرس و اضطراب ایجاد کننده خیلی از مریضیای روان تنی برشمرده می شن و اونقدر بنی نوع بشر رو در وسعت گیتی در چنبره خود درهم فشار می ده که حتی در کنار عوامل رنگارنگ و جورواجور ایجاد کننده مریضیای خاص استرس رو هم از جمله متهمان و عوامل ایجاد کننده مثل این مریضیای سخت درمان و یا بدون درمان برمی شمارند. از جمله در گروهی از افراد دارای اضافه وزن و چاقی عوامل ایجاد و پیشرفت اضافه وزن و چاقیای اونا با استرس دائمی اونا در رابطه هستش! شما چیجوری؟ خودتون رو از جمله افراد پر استرس برمی شمارید یا خیر؟ واسه خاطرجمعی و شناخت بیشتر خودتون، سوالات زیر رو مطالعه فرمایید و با در نظر گرفتن وضعیت شخصی خود، جواب آری یا نه رو علامت گذاری فرمایید.

جدول خودآزمایی بله خیر
۱ قبل اینکه به طرف زیاد شدن وزن و چاقی جهت پیدا کنین به دلیلی بسیار تحت فشار روانی بود ه اید؟

۲ همیشه این احساس رو دارین که تحت فشار و کنترل خونواده، جامعه و بالادستای خود هستین؟

۳ مسئولیت سرپرستی و رسیدگی خونواده با شما هستش، یا به دلیل شغلی که دارین، پاسخگویی در قبال مراجعین رو مسئول می باشین؟

۴ وضعیت شغلی و اجتماعی خود رو بطور همیشگی در خطر احساس می کنین؟

۵ در چهارچوب خونواده به بهونهای جور واجور و به دلایل جورواجور تحت فشار قرار داده میشین؟

۶ دوست و همدم خود یا هرکی دیگری که با اون صمیمی بوده و با اعتماد کامل به گفتگو نشسته دردل می کردین رو از دست دادین؟

۷ همیشه این احساس در شما هست که به چه دلیل با احتمال خیلی کم مورد تشویق قرار داده میشین؟

۸ در قبال فشارهای وارده خانوادگی، شغلی، اجتماعی و چیزای دیگه ای به جز اینا عکس العمل شما شدیدتره؟

۹ از جمله آدمایی به حساب میاید که فشارهای عصبی و روحی خود رو با خوردن آرامش می دین و به این باور دارین که فقط اشتغال به خوردن و آشامیدن شما رو به خود مشغول می داره؟

آزمایش و تفسیر
اگه از سوالات مطرح شده به بیشتر از ۲ سوال جواب مثبت دادین، دلیل چاقی و اضافه وزن شما اگه فقط به استرس دائمی شما بستگی نداشته باشه قسمت بزرگ دلایل چاقی تون رو همین استرس تون زمینه سازی کرده.

پشت پرده افزایش خورد و خوراک تحت تاثیر استرس
ً هیجان و استرس لازمه زندگی روزمره ما تلقی می شه. تحت اثر هیجانات و استرس، اندازه آدرنالین مترشحه افزون می شه که همه حواس پنج گانه فرد رو تاثیرپذیرتر و حساس تر می کنه و بعضی وقتا آدمی رو به پرواز وادار می کنه و نیروی عجیب ای رو در خود احساس می کنه. خوب، این روی زیبای استرسای سازنده س اینطوری با کار کردن و جنگیدن تا وقتی که در راه حرکت شغلی مون پله های پیشرفت رو یکی بعد از دیگری بالا رویم و از هر طرف به اندازه کافی تقدیر و تشویق به طرف ما روان باشه، کاتکول آمینا (آدرنالین، دوپامین و نورآدرنالین) تولید گردیده به ما کمک می کنن تا خواسته های دنیایی رو به چنگ بیاریم و به قدر همت و تلاش خود، سهمی رو تامین کنیم، مشکلات تحمیلی رو خنثی کنیم و با اعتماد به نفس بیشتر و افکار متمرکز تر و تواناتر وظایف خود رو به انجام برسونیم.

با وجود جمع شدن این هیجانات بطور مولدی کار و تلاش می کنیم و واسه اینکه انرژی اضافه شده لازم رو جفت و جور کنیم، با افزایش تولیدات واسطه های عصبی خاص (ترانسمیترها) جهت برداشت از انبارای ذخیره انرژی بدن یعنی بافت چربی خود رو واسه تامین انرژی اضافی به مصرف می رسانیم و حتی چند کیلویی تحت اثر این رخدادها از اندازه وزن بدن خود رو کاهش می دیم. تا اینجای کار، روی زیبای استرس و هیجانات، به عنوان کلید روشن کردن موتور زندگی و حرکت به سمت پیشرفت، تکامل، تعالی و رشد تلقی می شه.

از چه وقتی مریضی زایی استرس شروع می شه؟
وقتی فشارهای وارده بالاتر از توان تحمل ما زیاد شده و بالاترین درجه می گیرن و سطح خودباوری و اعتماد به نفس مون رو مناسب با گستردگی و تنوع فشارهای وارده پایین می کشن، در این فاز زندگی که ما در قبال مشکلات زانو زدیم صبحا وقتی از تختخواب برمی پاشیم همونقدر خسته و کوفته و دپرس دل هستیم که آخر شب وقتی جهت استراحت و خواب راحت ، واسه بازسازی و بازسازی شبونه، در تختخواب خود، پناه گرفته بودیم و هرازچند بعضی وقتا هم اصلا خواب منظم، عمیق و طولانی به سراغمون نمیاد و یا اگه به هر زحمتی چشممون سنگین شه و بخواب نه خیلی عمیق فرو رفته باشیم، دیری نمی پاید که با یه رویای وحشتناک یا دیدن کابوسی از خواب سراسیمه برانگیخته شده و با تپش قلب شدید بیدار می گردیم، در این زمان سرگشتگی مون، حتی در روزای تعطیل و یا مرخصیای سالیانه خیلی با احتمال خیلی کم قادر میشیم که راحتی و سبکبالی رو به چنگ بیاریم. در این زمونه که تولید و ترشح هورمونای استرس زا بیشتر از نیازمون تحت اثر علل جور واجور جفت و جور گردیده.
تعدادی از افراد، حتی در این دوران تحت تاثیر استرس شون، وزن اضافه کرده، چاق تر و سنگین تر می گردن، چون که همیشه در حال ریزه خواری و ناخنک زدن خود رو مشغول می دارن.

عوامل بازدارنده و کاهش کننده استرسا
معمولا افراد در وضعیت عادی به ۳۰۰ میکروگرم اسیدفولیک یا ویتامین B9 در طول روز نیازمند هستن، ولی در بعضی از افراد بطور موروثی و یا تحت اثر شدت استرسای وارد شده، به اندازه نیازشون اضافه تر می شه و اگه مواد مصرفی اونا که شامل این ویتامین هستش، تحت اثرات داغون کننده گرما، نور، اکسیژن و یا در طول انبار کردن، حمل، پخش و فرآوری حفاظت نشن، آسیب دیده و قسمت بزرگ اون تخریب می شه و از بین میره و یا به علل جور واجور عزیزانی که نیاز تغذیه ای خود رو در رستورانای جور واجور یا کانتینای پخش و ارائه غذا تامین میسازن، به دلیل اینکه روند غذای جفت و جور شده در مراحل جور واجور از جفت و جور شدن مواد اولیه، شست و شو، پخت و پز و…، تا مرحله ای که به مصرف کنندگان ارائه می شه،۹۰درصد از مقادیر اولیه مواد غذایی شامل اسیدفولیک از بین میره و نابود می شه و از این جهت حتی آدمایی که تحت استرس قرار ندارن امکان تامین نیاز روزانه خود به اسید فولیک و بقیه عناصر مهم از راه مواد غذایی مصرفی خود رو ندارن، چون که مثل این افراد با احتمال خیلی کم به خوردن غذاهای تازه و سالم روی می یارن.

جیره غذایی روزمره اینطور آدمایی رو غذاهای آسون دسترس، هله وهوله، شیرینی، شکلات و نوشابه های جور واجور تشکیل میده. هرچند در کوتاه وقتی احساس نشاط و سرخوشی از میل کردن مثل این تولیدات به دست می یارن، ولی به سرعت این دوران ماه عسل با این غذاهای خوش خط و خال و معطر و اشتها برانگیز و شور و شیرین و ترد و آسون بلع گذشته و عادت کردن اونا به اینجور مواد غذایی بدون ریزمغذیای لازم واسه تامین نیازای زیستی، هر روز گسترده تر از پیش و پایدار تر و ماندگارتر می شه. با در نظر گرفتن این تغییرات و افزایش نیازها، در جدول زیر، به مواد غذایی پر از این ویتامین اشاره شده تا با استفاده کم کم از منابعی که مورد پسند و در دسترس شما هستن و یا به آسونی به اونا دسترسی بیشتری دارین، به رفع نیازای گسترده خود از همین لحظه شروع کنین و کمبود های خود رو کم کم برطرف فرمایید.

هر صد گرم منابع غذایی زیر شامل میکروگرم ویتامین B9 یا اسیدفولیک هستش که به نسبت مقادیر خودشون رده بندی شدن:
مخمر آبجو جلبکای خشک جگر غاز و اردک جوونه تازه گندم سبوس گندم لوبیا، نخود و عدس جعفری چغندر قرمز و مارچوبه شکلای جور واجور کلم ها و اسفناج۳۱۷۰ میکروگرم ۱۸۴۰ میکروگرم بیشتر از ۷۰۰ میکروگرم ۵۲۰ میکروگرم۳۳۰ میکروگرم ۱۶۰ تا ۲۵۰ میکروگرم ۱۱۶ میکروگرم ۹۵میکروگرم ۸۰ میکروگرم

منبع:زیباشو

جمع آوری سلامت اکاایران