استرس و راه های درمان آن | طب ایرانی

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

استرس و راه های درمان اون

استرس و راه های درمان اون

استرس و راه های درمان اون

تندرستی و تغذیه, خونه داری, گیاهان دارویی

۱ دیدگاه
۱,۶۱۴ بازدید

استرس

استرس عبارت است از واکنشهای فیزیکی ، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و نیازای زندگی فرد، تجربه می شن. تغییرات می تونن بزرگ یا کوچیک باشن. جواب آدما به تغییرات زندگی متفاوت است . استرس مثبت می تونه یه انگیزه دهنده باشه در حالی که استرس منفی می تونه در وقتی که این تغییرات و نیازها، فرد رو شکست میدن، ایجاد شه.

گذشته مختصری از استرس

اولین بررسی مفهومی در مورد جنبه های منفی استرس در آدم به وسیله فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی دکتر کلود برنارد انجام شد. ایشون این بررسی رو اصول تعادل پویا نامید . در تعادل پویا ، ثبات در محیط داخلی بدن ، واسه باقی موندن لازمه.به گفته ایشون : تغییرات در محیط خارجی یا نیروهای خارجی که توازن محیط داخلی بدن رو تغییر میدن دلیل عکس العمل واسه حفظ شرایط داخلی جهت ایجاد آرامش و زنده مونده می شه . نمونه هایی از نیروهای خارجی عبارتند از :  دما ، غلظت اکسیژن در هوا ، مصرف انرژی ، و حضور شکارچیان ( عوامل خطر انسانی و حیوونی ). علاوه بر این ، مریضی و عوامل تنش زا هم بر تعادل پویا در آدم و حفط محیط داخلی بدن تاثیر گذارن .

نشونه هاى وجود استرس

احساس افسردگى، بدخلقى، گناه، خستگى.

سردرد، دل درد، مشکل خواب.

خندیدن و گریه کردن بى دلیل.

سرزنش کردن بقیه به خاطر چیزهاى ناخوشایندى که براتون اتفاق مى افتد.

فقط جنبه منفى چیزا رو دیدن.

مدیریت استرس

شناسایی استرس همیشگی و آگاه شدن از اثرات اون بر زندگی ما ، واسه کاهش اثرات مضر اون کافی نیس. همونطوری که منابع زیادی واسه استرس هست، امکانات بسیاری هم واسه اداره اون هست. ولی چیزی که بدون نیازمندیم، تلاش واسه تغییره، تغییر منبع استرس و یا تغییر عکس العمل نسبت به اون منبع.

بررسی عوامل به وجود آورنده استرس

یه تعریف مناسب از استرس روشن می کنه که استرس همون کار و مسوولیت زیاد یا انتظارات بیش ازحد از شما نیس. اگه استرس همین چیزها بود، امکان نداشت کسی این کارا رو بدون استرس بکنه، حال اون که خیلی از افراد کارای زیاد رو بدون ذره ای استرس به پایان می رسونن.

استرس و کم تحرکی عامل خطرساز بروز بیماریای قلبی

پس گزارش، برعکس فعالیتای جسمی همیشگی از راه انجام  مثلا دو، شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی قلب و عروق قلبی رو از مریضی حفظ می کنه و باعث کاهش چربی خون، قند خون و فشار خون شده و با اتساع عروق خونی توانایی ذخیره سازی قلب رو زیاد کرده و باعث کاهش اشتها می شه که خود دلیلی واسه کاهش وزن حساب می شه.

تاثیر استرس بر زنان باردار و بارداری و راه مقابله با اون

عوامل تنش زاى بیرونى منتهی به ظهور استرس در افراد مى شه. اندازه استرس در افراد با شرایط، سن و جنسیت متغیره تا جایى که تمامى افرادى که شرایط اقتصادى، اجتماعى و خانوادگى مشابهى داشته و عوامل تنش زاى یکسانى رو متحمل مى شن، حتماً برابر جواب نمى بدن. بسته به تجربیات گذشته فرد، آرامش درونى و نوع روش مقابله اى که فرد برمى گزیند. استرس مى تونه با درجه بندى متفاوت در افراد خودنمایی پیدا کنه. تظاهراتى که به صورت اضطراب، بى قطعى و تشنج در محیط هاى کار، نبود تمرکز و فراموشى، عکس العمل هاى روان تنى (مثل سردرد) میشه دید.

استرسا در بارداری مى تونن باعث انتقال ژن هاى خراب یا سالم شن

تحقیقات مشخص کردن استرسا مى تونن باعث انتقال ژن هاى خراب یا سالم شن اما در بیشتر موارد با جهش ژن هاى خراب روبرو هستیم که جا داره در این مورد در کشور خود ما تحقیقات بیشترى انجام شه.

مشکل استرس پس از ضربه عاطفی چیه؟

مشکل استرس پس از ضربه(PTSD) یه آسیب روانیه که در اون فرد پس از قرار گرفتن در برابر حادثه ای بسیار  دردناک یا تکون دهنده مرتبا اونو در دهن خود دوباره تجربه می کنن.

مواد غذایی ضد استرس

غذاها می تونن از راه های مختلفی بر اندازه استرس تاثیر بذارن. مثلا بعضی غذاها باعث افزایش سطح سروتونین(ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می شه) در خون می شن. بعضی غذاهای دیگه باعث کاهش سطح هورمونای کورتیزول و آدرنالین(هورمونایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شن) می شن. هم اینکه بعضی غذاا هم با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون، بدن رو ازعوارض استرس در امان نگه می دارن. شما غذاهای ضد استرس رو می شناسین؟

کاکائو

کاکائو ماده ایه که در شکلات پیدا میشه. این ماده پر از فلاونوئیدهاه که خاصیت آرامش بخش داره. ماده شیمیایی دیگری به نام فنتیل آمین هم در کاکائو پیدا میشه که به افزایش اخلاق مثبت کمک می کنه. شما می تونین پودر کاکائو رو به اسموتی، کوکی و برانی اضافه یا حتی اونو به صورت شکلات تلخ استفاده کنین. هر چی شکلات تلخ تر باشه، بهتره (دست کم از شکلات تلخ ۷۰% استفاده کنین) مصرف شکلاتای بدون شکر، استرس رو از شما دور می کنه..

اسفناج

منیزیم موجود در این ماده استرس رو از بدن شما دور می کنه و موجب کاهش فشار خون می شه.

دانه آفتاب گردان

دانه آفتاب گردان پر از فولاته که موجب تولید دوپامین می شه. دوپامین هورمون مغزیه که کمبود اون باعث خستگی و بی حوصلگی و تولید اون توانایی و انرژی بیشتری به بدن می بخشه.

.

منبع :