استرس و اضافه وزن : چگونه استرس باعث افزایش وزن شما می شود؟ | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

استرس و اضافه وزن : چیجوری استرس باعث زیاد شدن وزن شما می شه؟

شاید تا کنون هرچه در مورد اثرات استرس بر وزن و چاقی شنیده و خونده بودین رو باور نمی کردین اما بهتره بدونین، آخرین پژوهشای علمی انجام شده در این مورد که در مجله «چاقی» به چاپ رسیده، نشون داده استرس فراوون منتهی به اضافه وزن و در نتیجه چاقی می شه.

در این تحقیق که در دانشگاه لندن انجام شد، ۲٫۵۲۷ بزرگسال و به مدت ۴ سال مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتن. نتیجه این مطالعه نشون داد که مردان و زنائی که استرس بیشتری رو متحمل می شدن به دلیل ترشح هورمون «کورتیزول» بیشتر در بدن شون در برابر زیاد شدن وزن بیشتر و تجمع چربی فراوون تر در ناحیه دور و بر شکم بودن.

با اینکه استرس و اضافه وزن با هم در رابطه تنگاتنگی قرار دارن اما این بدون معنی نیس که حتما وجود یکی، باعث بروز دیگه ای شه. این مطالعه نشون داد که اقدامات بیشتری در مورد برطرف سازی استرس در میان مردم بریتانیا لازمه تا به وضعیت ناجور اندازه دور شکم اونا رسیدگی شه.

همه این موارد به شما خواهند گفت که لازمه هرچه سریع تر استرسای خود رو کنار گذاشته یا تا اونجا که امکان داره سطح و موندگاری اونا رو کم کنین. این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم

استرس و اضافه وزن : چیجوری استرس باعث زیاد شدن وزن شما می شه؟

استرس و اضافه وزن

استرس مقاومت در برابر انسولین رو افزایش می بخشه

یکی از کارشناسان تغذیه مرکز پزشکی «وکسنر» دانشگاه ایالتی «اوهیو» به نام «لورن بلیک» در این باره میگه: “وقتی که در شرایط استرس شدید قرار دارین، هورمون کورتیزول، انرژی لازم بدن رو از راه شکستن ذخایر پروتئین و تبدیل اون به گلوکز یا قند بدست می آورد. این انرژی می تونه به تحمل عوامل استرس زا در اون فرد کمک کنه.”

اگه این اتفاق دائم ادامه پیدا کنه منتهی به تجمع چربی، اضافه وزن، چاقی و دیابت نوع دوم می شه.

دلیل افزاش اشتها و خوردن هله هولهای پرکالری و شیرین می شه

وقتی که هورمون کورتیزول ترشح می شه، تمایل شما به دریافت مواد غذایی خصوصا خوراکیای چرب و شیرین و یا هر دوی اونا هم زیاد میشه.

بلیک میگه، با اینکه هنوز ساختار دقیق بدن به طور کامل شناخته نشده اما ترشح هورمون کورتیزول می تونه بر سطح ترشح هورمون گرسنگی به نام «گرلین» اثر داشته باشه.

دکتر بلیک اضافه می کنه در وقتی که فرد با استرس درگیره، واسه ایجاد احساس خوب در بدن و ترشح هورمون «سروتونین» به مصرف مواد قندی روی می آورد. بدیش اینه تو یه همچین موقعیتی فرد به سمت شکلای جور واجور و اقسام هله هوله ها رو می آورد.

چربیا رو روونه شکم می کنه

براساس تحقیقات انجام شده در مورد استرس که یافته های اونا در مجله «قلب آمریکا» به چاپ رسید، نشون داده شد که تجمع چربی در بعضی از بخش حیاتی از یافته های تحمل استرسای مداومه.

این چربیا از جمله آسیب زننده ترین شکلای جور واجور چربیا به حساب میان که می تونن منتهی به حملات قلبی و سرطان هم بشن.

بدیش اینه کورتیزول می تونه باعث افزایش تری گلیسیرید که اصلی ترین ترکیب در چربی بدن انسانه شده و اونا رو با چربیای غیرمفید جانشین کنه. تجمع این نوع از چربیا حتی در مورد آدمایی که اضافه وزن هم ندارن اتفاق میفته.

تو یه مطالعه علمی دیگه این نتیجه بدست اومد که در میان زنائی که وزنای نرمالی دارن اما سبک زندگی اونا به گونه ایه که متحمل استرس فراوون می شن، چربیای دور ناحیه شکم در مقایسه با بقیه گروه ها بیشتره.

باعث کم خوابی تون می شه

یافته های بدست اومده از پژوهشای کلینیک «کلیولند» نشون میده که استرس اولین دلیل کم خوابی است. در مطالعه دیگری که یافته های اون در مجله «دایابتلوجیا» به چاپ رسید نشون داده شد، کمبود خواب می تونه تغییراتی رو در وضعیت ترشح انسولین بوجود آورده و سطح هورمون رشد رو کم کنه.

واسه داشتن وزن مناسب و سلامت، بسیار پیشنهاد می شه که خوب بخوابین. انجمن ملی خواب آمریکا بین ۷ تا ۹ ساعت رو مناسب ترین مقدار واسه برخورداری از وزن مناسب و سلامتی پیشنهاد می کنه.

تمرینا و فعالیتای بدنی تون رو با مشکل مواجه می کنه

داشتن استرس فراوون بهونه بسیار خوبی واسه نرفتن به باشگاه یا انجام فعالیتای ورزشیه. هم اینکه استرس می تونه بر انجام اینجور فعالیتایی هم تاثیر داشته باشه.

در مطالعه ای که یافته های اون در مجله «پزشکی و علم در تمرین و ورزش» به منتشر کردن رسید، محققان دانشگاه ییل به این نتیجه رسیدن، استرس می تونه روی تمرینای شدید ورزشی هم تاثرگزار باشه.

دلیل این می تونه هورمون کورتیزول باشه که باعث نابود کردن ماهیچه ها می شه و تاثیر هورمونای ماهیچه ساز از جمله تستسترون و هورمون رشد رو نابود می کنه.

با چیزی که در موارد اشاره شده برشمرده شد، خیلی راحت میشه که استرس چقدر می تونه یافته های معکوسی رو در روند رژیمای غذایی و ورزش داشته باشه. شاید یکی از دلایلی که تاکید زیادی واسه کاهش اون می شه به همین موارد برگرده. / ما

.

منبع :