استرس ناباروی و راههای کنترل آن | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

: به چه دلیل ناباروری استرس زا هستش و چیجوری می تونین با این استرس کنار بیایید

به گزارش آلامتو به نقل از سایت مردمون؛ ناباروری مشکلی پزشکیه که می تونه بر همه جنبه های زندگی شما اثر بزاره — از احساسی که نسبت به خودتون دارین تا رابطه تون با همسر و دیدگاه کلی شما نسبت به زندگی. هم اینکه به خاطر اینکه می تونه در زندگی زناشوییتان بلاتکلیفی و تغییر عاطفی بسازه، می تونه شدیداً استرس زا باشه. اگه شمام دچار مشکل ناباروری باشین، شایدً با استرس بیگانه نیستین. بااینکه بعضی وقتا شاید موقعیتتان به نظر کلافه کننده بیاد، اما راه هایی واسه کاهش این اضطراب و استرس هست. در زیر ۱۲ روش براتون عنوان می کنیم که کمکتون می کنه بر ذهن و جسمتون متمرکز شید و هدفی آروم تر به زندگی پیدا کنین.

۱. احساساتتون رو بشناسین.

اولین قدم واسه کاهش استرس اینه که بفهمین احساستون به طور کاملً طبیعیه. انجام آزمایشات ناباروری شما رو از دید احساسی، جسمی و مالی خسته می کنه. و احساس اینکه هیچ کنترلی روی بدنتون ندارین براتون استرس زا هستش. واسه خیلیا بچه دار شدن آرزوییه که یه عمر داشتن اما این آرزو با ناباروری به کلی نابود شده.

۲. سوالات و ترس هاتون رو با کسی در میان بذارین.

وقتی با ناباروری درگیرین، خیلی مهمه که کسی رو دور و برتون داشته باشین که بتونه به سوالاتون جواب دهد، به احساساتتون حساس بوده و ترسا و نگرانی هاتون رو درک کنه. خیلی خوبه که با یه مشاور که در این مورد تخصص و تجربه کافی داره، احساساتتون رو درمیون بذارین.

۳. به خودتون اجازه بدین گریه کنین و عصبانی شید.

اصلا تلاش نکنین احساس عصبانیت، گناه یا ناراحتی تون رو سرکوب کنین. اگه می خواین بخاطر این «ناعدالتی» گریه کنین، معطل نکنین. اگه عصبانی هستین و می خواین ظرف و ظروف روی میز رو بشکنید، هیچ اشکالی نداره، حتماً اینکار رو بکنین. خیلی خوبه که ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از روزتون رو روی احساساتتون درمورد مشکل ناباروری تون متمرکز کنین و اجازه بدین که این احساسات خود رو نشون بدن. با توجه و دقیق شدن و فوکوس کردن روی این احساسات، حس خیلی بهتری پیدا کرده و انرژیتان واسه مقابله با این مشکل بیشتر می شه.

۴. به خودتون اجازه بدین غصه بخورین.

بااینکه امیدوارید که در آخر بچه دار شید، ذهن ناخودآگاهتان بخاطر بچه ای که تا امروز نداشتین شروع به عزاداری کرده. به خاطر اینکه عزاداری و غصه ای که حل نشده باشه می تونه منبع کلی اضطراب باشه، باید دوره ای رو به غصه خوردن واسه این مسئله سپری کنین. چه با همسرتون صحبت کنین، چه یه دوست صمیمی یا حتی حرف هاتون رو روی کاغذ بیارین، حتماً اجازه بدین این غصها بیرون ریخته شن.

۵. دفترچه خاطرات داشته باشین.

دفترچه خاطرات می تونه دوستی آرامش بخش براتون باشه که هیچوقت نه عصبانی می شه نه ناراحت و همیشه هم واسه شما وقت داره. وقتی افکار و احساساتتون رو ثبت می کنین، خیلی از چیزایی که نمی دونستید تا اون لحظه دارین، رو پیدا می کنین.

۶. با خونواده و دوستان در رابطه باشین.

یه قدم دیگه واسه کاهش استرس اینه که پل به سمت خونواده و دوستانتون رو از نو بسازین. بااینکه ارتباطی قوی با دوستان و نزدیکانتون که اونا هم دچار مشکل ناباروری هستن، احساس می کنین، اما خیلی خوبه که به نزدیکان دیگه هم اجازه بدین به شما محبت کرده و پشتیبانتان باشن. اگه دوستان و فامیلتون درمورد ناباروری اطلاعاتی نداشته باشن، باید آگاهی لازم رو به اونا بدین.

۷. با همسرتون گفتگو کنین.

ناباروری فشار زیادی روی زندگی زناشوییتان وارد می کنه، بیشتر اوقات موجب خشم و عصبانیت، احساس خود کم بینی، فشار جنسی و احساسی بین دو طرف می شه. و مهمتر اینکه ممکنه زن و مرد به شکل متفاوتی به این موضوع عکس العمل بدن. اگه احساس می کنین استرس به وجود اومده به وسیله ناباروری بین شما و همسرتون فاصله انداخته، بد نیس به سراغ مشاور برید. حتی چند جلسه صحبت با مشاوری که درمورد مسائل و مشکلات ناباروری آگاهی و اطلاعات داشته باشه، می تونه کمکتون کنه دوباره در کنار همسرتون پیش برید.

۸. محبت و مهربانی رو امتحان کنین.

یه راه دیگه واسه رابطه دوباره با همسرتون ایجاد صمیمیت هم از نظر غیرجنسی و احساسیه. مثلاً یه غذای عالی واسه همسرتون درست کنین، یه هدیه واسه اون بخرین، واسه یه کنسرت یا نمایش بلیت بخرین یا خیلی ساده اونو در آغوش بگیرین، دستهایش رو بگیرین، با هم به پیاده روی برید. هم اینکه می تونین تماسای عاطفی رو امتحان کنین که به رابطه جنسی ختم نشه، مثل حموم کردن با همدیگه، ماساژ دادن به هم و مثل این.

۹. اطلاعاتتون رو بالا ببرین.

یکی از بدترین محرکای استرس بلاتکلیفی از آینده س. و اگه ماه ها یا حتی چند سال باشه که درمانای ناباروری رو ادامه می دید، شاید یه وقتی طولانیه که با این بلاتکلیفی زندگی می کنین. واسه نابود کردن بعضی از سوالات و بلاتکلیفی هاتون از آینده، بهتره کمی درمورد مشکلتون تحقیق کنین. مثلا، تلاش کنین اطلاعاتتون درمورد وضعیت و روشای درمانی تون رو به روز نگه دارین، همه انتخابای درمانی تون رو بررسی کنین و به جایگزینا (مثل به فرزندی گرفتن یه بچه) فکر کنین. بااینکه نمی تونین آینده رو پیش بینی کنین اما می تونین خودتون رو با اطلاعات مسلح کرده و به آرامش فکر برسین.

۱۰. راه هایی واسه کاهش استرس پیدا کنین.

بهترین راه واسه فرونشاندن اضطراب و تقویت روحیه تون به کار گیری راهکارهای آرامش بخشیه که در گذشته امتحان کردین. مثلاً بعضی افراد پیاده روی یا شروع یه سرگرمی تازه رو روشی خوبی واسه بیرون ریختن فشار و استرس خود می دونن. به خیلیا هم هم نشینی با عزیزان و نزدیکان، مدیتیشن، دعا و عبادت، رفتن پیش مشاور روانشناس، ورزش، یوگا یا جمع آوری اطلاعات درمورد مشکلشون کمک می کنه تا روحیه شون بهتر شه.

متخصصین پیشنهاد می کنن دست کم دو روش واسه خودتون پیدا کرده و در روز از اونا استفاده کنین. هم اینکه پیشنهاد می کنن که اولین روزی که با حالت «طبیعی» از خواب بیدار شدید، روش هاتون رو کنار نذارین . واکنشا به ناباروری هر روز با روز دیگه متفاوت هستش و چیزی که یه روز براتون مایه آرامشه، ممکنه روز دیگه کلافه کننده باشه. اما به کار گیری روشای مدیریت استرس به صورت منظم می تونه کمکتون کنه استرس و اضطرابتون هیچوقت از کنترل خارج نشه.

۱۱. نفس کشیدن رو یاد بگیرین.

یه راه خوب دیگه واسه آروم شدن به کار گیری تکنیکای تنفس عمیق است، چه به تنهایی و چه به همراه همسرتون. یکی از این تمرینا اینه که جایی مناسب و راحت بشینین، چشماتون رو ببندین و نفسای عمیق و آروم بکشین. تلاش کنین هوا رو از بینی داخل کرده و بیرون بدین (یا از بینی داخل کرده و از دهن بیرون بدین) و دیافراگم و ریه تون رو پر از هوا کنین. هر زمان که احساس اضطراب کردین یا می خواستین با همسرتون درمورد مشکل ناباروری صحبت کنین، پنج دقیقه این تمرین رو انجام بدین. آروم بودن کمک می کنه استرس و فشار کمتری در طول گفتگو احساس کرده و تمرکز بیشتری داشته باشین.

۱۲. مراقب رژیم غذایی تون باشین.

به خاطر اینکه زمان، انرژی و پول زیادی بخاطر درمانای ناباروری هزینه کردین، ممکنه سلامت عمومی خودتون رو ندیده گرفته باشین. بااینحال شاید دست کم کمی از استرس و ناراحتی تون بخاطر عوامل سلامتی تونه — مخصوصا رژیم غذایی تون. اگه در شرایط فشار و اضطراب هستین، تلاش کنین مصرف قند، نمک، چربیای اشباع و آرد سفید رو در برنامه غذایی تون محدود کنین. هم اینکه مواد شیمیایی اعتیادآور، الکل و نوشیدنیای کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، چای تلخ و شکلات گرم رو کمتر استفاده کنین.

در آخر، ممکنه روزهایی در زندگی پیش بیاد که به نظر هیچی درست پیش نمی ره و بخاطر اون احساس کلافگی و ناراحتی کنین. چیجوری با این لحظات کنار میاید؟ باید از قبل پیش بینی اینجور روزهایی رو بکنین و تلاش کنین اونا رو به عنوان بخشی از زندگی قبول کنین. هم اینکه باید بدونین که روش ها و مهارتای مقابله ای که الان یاد می گیرین، توانایی شما رو واسه کنار اومدن با اینجور موقعیتایی در آینده بالا می بره.

.

منبع : alamto.com